Psycholog i pedagodzy
Pedagog szkolny wykonuje zadania w zakresie:
- zbierania informacji na temat funkcjonowania ucznia w społeczności szkolnej;
- zbierania informacji na temat procesów grupowych;
- koordynowania działań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- rozpoznawanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, w tym szczególnie uzdolnionych oraz zaplanowanie wsparcia związanego z ich rozwijaniem;
- współorganizowanie zajęć dydaktycznych dla uczniów z deficytami rozwojowymi;
- przygotowania opinii dotyczących funkcjonowania ucznia w Szkole;
- występowania z ramienia Szkoły jako pełnomocnika ucznia;
- organizowania i koordynowania działań Szkoły związanych w funkcją opiekuńczą, w tym pomocy materialnej;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
Do zakresu zadań psychologa szkolnego należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i jego uczestnictwo w szkole;
- diagnozowanie potrzeb środowiska szkolnego;
- prowadzenie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- wspieranie nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
- prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych wg rozpoznanych potrzeb.
- prowadzenie poradnictwa psychologicznego dla uczniów, nauczycieli i rodziców.
Do zadań pedagoga specjalnego należą:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w zakresie rekomendowania dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły osób ze szczególnymi potrzebami oraz rekomendowanie działań dla tych osób w zakresie dostępności;
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów w życiu szkoły;
- rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów;
- określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
- współpraca w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom
- przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wspierania uczniów ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnością
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w zakresie:
- rozpoznawania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
- udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
- dostosowania sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doboru metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów.